Wyższe obroty silnika wymuszają intensywniejszą pracę tłoków i szybsze spalanie paliwa. Kiedy samochód jedzie z niższymi prędkościami, możemy zauważyć cichszą pracę silnika i mniejsze zużycie paliwa. Kontrolowanie prędkości podczas jazdy jest bardzo ważne, ponieważ dostarcza nam informacji o stanie naszego silnika i efektywności spalania dostarczonego paliwa.
Prawidłowy moment obrotowy
- na biegu jałowym przekładni 600-900 obrotów na minutę – różni się w zależności od typu silnika,
- prawidłowa prędkość obrotowa silnika benzynowego mieści się w przedziale od 4500 do 7000 obr./min.,
- silniki Diesla w samochodach osobowych pracują w zakresie 4000-5000 obr/min,
- silniki Diesla w samochodach ciężarowych pracują w zakresie 1800-2500 obr/min.
Nierówna praca silnika. Prędkość zbyt niska lub zbyt wysoka, wahania prędkości
Powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy silnik pracuje prawidłowo na wysokich obrotach. Może to mieć bardzo istotne konsekwencje. Jeśli silnik nie pracuje płynnie, może to wskazywać na mniejszą lub większą usterkę. Warto zwrócić uwagę na wahania prędkości i nierówną pracę silnika, aby obniżyć koszty naprawy.
Zmniejszenie obrotów silnika
To częsty problem kierowców. Wiele okoliczności może spowodować spadek prędkości, np.: Na przykład zły stan świecy zapłonowej, problemy z układem paliwowym lub uszkodzony czujnik położenia wału korbowego. Silnik pracujący na zbyt niskich obrotach może zgasnąć, zwłaszcza podczas jazdy w terenie zabudowanym.
Wahania prędkości
Spowodowane niesystematycznym wzrostem i spadkiem obrotów silnika, napędzane pedałem przyspieszenia. Może pochodzić z układu dolotowego, być podłączony do czujników masowego przepływu powietrza lub pochodzić z korpusu przepustnicy. Wahania prędkości są nie tylko częste podczas jazdy, ale mogą również powodować zwiększone zużycie paliwa.
Zbyt niska prędkość obrotowa silnika
Praca silnika przy niższych prędkościach niż zalecane przez producenta może skutkować niestabilną pracą, a w niektórych przypadkach nawet zgaśnięciem silnika. Zbyt wolna jazda samochodem może być przyczyną problemów z układem zapłonowym, nieprawidłowym działaniem przepustnicy lub zanieczyszczeniem układu paliwowego. Jazda z małą prędkością może spowodować poważne uszkodzenie silnika, co zwykle wiąże się z dużymi kosztami.