Należy zdać sobie sprawę, że jazda pojazdem po trudnych nawierzchniach jest zupełnie inna niż jazda po asfalcie, nawet tym samym samochodem. Musimy liczyć się z przeszkodami takimi jak wzniesienia, skały, błoto i oczywiście woda, które stanowią duże zagrożenie dla automatycznych skrzyń biegów w pojazdach terenowych. W porównaniu do zwykłej podłogi możemy spodziewać się większych obciążeń elementów silnika i skrzyni biegów oraz różnic w zużyciu paliwa. Biorąc pod uwagę te problemy, możemy się zastanawiać, które rozwiązanie – manualna czy automatyczna skrzynia biegów – jest lepsze dla pojazdów terenowych.
Kluczową zaletą automatycznych skrzyń biegów w pojazdach terenowych jest niskie obciążenie sprzęgła. Niezależnie od tego, czy poruszasz się po pochyłościach, czy na błotnistej nawierzchni, prędkość pojazdu zmienia się wyłącznie za pomocą hamulców.
Poza tym biegi zmienia się tutaj całkowicie, bez konieczności odłączania napędu, jak ma to miejsce w przypadku manualnej skrzyni biegów. Jest to znacząca zaleta, ponieważ pozwala uniknąć niepożądanych szarpnięć w układzie napędowym, zmniejsza jego obciążenie i zwiększa komfort jazdy. Automatyczna skrzynia biegów oferuje również możliwość wykorzystania dodatkowego położenia dźwigni. Na przykład, jeśli przesuniesz dźwignię w położenie 3, biegi 4, 5, 6 itd. nie będą już włączone. Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy po błotnistym terenie, takim jak błoto lub piasek.
Kluczową zaletą automatycznych skrzyń biegów w pojazdach terenowych jest niskie obciążenie sprzęgła. Niezależnie od tego, czy poruszasz się po pochyłościach, czy na błotnistej nawierzchni, prędkość pojazdu zmienia się wyłącznie za pomocą hamulców. Poza tym biegi zmienia się tutaj całkowicie, bez konieczności odłączania napędu, jak ma to miejsce w przypadku manualnej skrzyni biegów. Jest to znacząca zaleta, ponieważ pozwala uniknąć niepożądanych szarpnięć w układzie napędowym, zmniejsza jego obciążenie i zwiększa komfort jazdy. Automatyczna skrzynia biegów oferuje również możliwość wykorzystania dodatkowego położenia dźwigni. Na przykład, jeśli przesuniesz dźwignię w położenie 3, biegi 4, 5, 6 itd. nie będą już włączone. Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy po błotnistym terenie, takim jak błoto lub piasek. Największą wadą stosowania automatycznych skrzyń biegów w pojazdach terenowych jest ryzyko zalania ich przez wodę. Oczywiście podczas jazdy w terenie trudno uniknąć bezpośredniego kontaktu z wodą, a zalana w ten sposób automatyczna skrzynia biegów może od razu ulec awarii. W przeciwieństwie do manualnej skrzyni biegów, automatyczna skrzynia biegów zmienia biegi za pomocą smarów, co nie jest możliwe w przypadku kontaktu z wodą. Co ciekawe, manualna skrzynia biegów może jeszcze dość długo działać nawet po zalaniu wodą, choć ze szkodą dla niej. Dobra wiadomość jest taka, że automatyczne skrzynie biegów w SUV-ach można zabezpieczyć przed zalaniem, nawet jeśli demontaż skrzyni biegów wymaga dużego wysiłku. Kolejną wadą pojazdów terenowych z automatyczną skrzynią biegów jest większe zużycie paliwa w porównaniu do jazdy po płaskiej nawierzchni. Mówimy o wzroście zużycia paliwa o około 1-4 l/100 km, w zależności od rodzaju automatycznej skrzyni biegów, pojazdu i warunków jazdy. Nie powinno to jednak dziwić, biorąc pod uwagę obciążenie podzespołów pojazdu podczas jazdy w terenie.
Jak sami możemy się przekonać, automatyczne skrzynie biegów w SUV-ach mogą zużywać więcej paliwa niż ich manualne odpowiedniki. Jednocześnie automatyczna skrzynia biegów zapewnia większy komfort jazdy i odciąża elementy układu napędowego pojazdu, takie jak: B. sprzęgło. W praktyce może to skutkować większymi oszczędnościami, niż zużywali byśmy na paliwie. Z tego i innych powodów zalecamy stosowanie automatycznych skrzyń biegów w pojazdach terenowych z napędem na cztery koła.