Jeśli prowadzisz samochód i nagle czujesz, że utknąłeś na niskim biegu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że filtr skrzyni biegów jest zatkany. Może to być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak: B. z powodu brudnego oleju, osadów, a nawet błota.
W tym artykule w skrócie wyjaśniono, czym są filtry skrzyni biegów, jak działają i jakie oznaki wskazują na zatkanie filtra.
Co to jest filtr skrzyni biegów? Jak to działa?
W skrzyni biegów filtr skrzyni biegów to urządzenie, które pomaga usunąć zanieczyszczenia z płynu przekładniowego pojazdu. Olej przekładniowy służy do smarowania i chłodzenia różnych ruchomych części wewnątrz skrzyni biegów i z czasem może zostać zanieczyszczony brudem, gruzem i innymi ciałami obcymi. Może to powodować problemy z przekładnią, dlatego ważne jest utrzymywanie płynu w czystości.
Gdzie znajduje się filtr skrzyni biegów?
Filtr skrzyni biegów zwykle znajduje się w misce olejowej skrzyni biegów i składa się z metalowego ekranu lub siatki, która wychwytuje zanieczyszczenia z płynu. Gdy brudny olej przekładniowy przepływa przez filtr, zanieczyszczenia pozostają uwięzione na sicie lub siatce, podczas gdy czysty płyn przepływa do wewnętrznych elementów.
Jak zapobiegać zatykaniu się skrzyni biegów?
Podobnie jak w przypadku wymiany oleju, filtr skrzyni biegów można i należy wymieniać regularnie. W większości pojazdów, nowych i starych, nowy filtr skrzyni biegów powinien być instalowany co dwa lata lub mniej więcej co 40 000 km. Jeśli posiadasz samochód od ponad dwóch lat i nigdy nie wymieniałeś filtra skrzyni biegów, powinieneś rozważyć kontrolę skrzyni biegów pojazdu.
Objawy zatkanego filtra skrzyni biegów
Jeśli filtr oleju w skrzyni biegów jest zatkany, mogą wystąpić niektóre z następujących objawów:
– Jeśli zapali się kontrolka silnika, może być kilka przyczyn. Jedną z możliwości jest zatkany filtr skrzyni biegów. Ogranicza to przepływ płynu przekładniowego, co może powodować ślizganie się lub wahanie przekładni. Lampka kontrolna silnika może się także zaświecić, jeśli w skrzyni biegów jest mało płynu.
– Zanieczyszczony płyn przekładniowy: Jeśli płyn przekładniowy wygląda na brudny lub odbarwiony, jest to oznaką zanieczyszczenia. Może się to zdarzyć, jeśli filtr zostanie zatkany i nie będzie w stanie wychwycić wszystkich zanieczyszczeń z płynu. Z biegiem czasu zanieczyszczenia te gromadzą się i powodują problemy z przekładnią.
– Ślizgające się sprzęgło: Jeśli sprzęgło w Twoim pojeździe się ślizga, może to oznaczać, że filtr skrzyni biegów jest zatkany. Zatkany filtr skrzyni biegów zmniejsza ilość płynu przepływającego do sprzęgła, powodując jego poślizg. Jeśli sprzęgło w Twoim pojeździe się ślizga i zauważysz, że poziom płynu w skrzyni biegów jest niski, konieczna jest wymiana filtra.
– Pogorszone osiągi pojazdu: Zatkany filtr skrzyni biegów może spowodować utratę mocy i wydajności samochodu. Jeśli Twój samochód słabo pracuje, ma małą moc lub waha się przy przyspieszaniu, możliwe, że filtr skrzyni biegów jest zatkany i wymaga czyszczenia lub wymiany.
– Wyciek płynu przekładniowego: Jeśli zauważysz kałużę płynu przekładniowego pod samochodem, prawdopodobnie istnieje nieszczelność w układzie. Jeśli jedynym miejscem, w którym widzisz olej przekładniowy, jest prętowy wskaźnik poziomu, filtr może być zatkany i wymagać wymiany. Zatkany filtr przekładni może powodować cofanie się płynu i wyciekanie z rurki wskaźnika poziomu. Zwykle jest to oznaka konieczności wymiany filtra.
– Problemy ze zmianą biegów: Jeśli masz problemy ze zmianą biegów, filtr skrzyni biegów może być zatkany. Zatkany filtr przekładniowy uniemożliwia przepływ oleju przekładniowego, co powoduje nieprawidłowe przełączanie biegów. Aby to naprawić, wystarczy wymienić filtr skrzyni biegów.