Zima potrafi zaskoczyć nie tylko użytkowników dróg. Nawet kierowcy, którzy niekoniecznie odpowiednio przygotowali się na tę porę roku, czują się niemile zaskoczeni swoimi samochodami. Na przykład nagłe zamrożenie sprzęgła lub skrzyni biegów. Czy można temu w jakiś sposób zapobiec?
Zima to najtrudniejsza pora roku dla każdego samochodu, dlatego należy szczególnie starannie przygotować samochód do zimy
Szczególną uwagę należy zwrócić na niemal wszystkie problemy będące bezpośrednim lub pośrednim skutkiem niskich temperatur. To, co przez większą część roku pozostawało niezauważone, zimą zamienia się w poważne zakłócenia. Doskonałymi przykładami są problemy z zamarzającym sprzęgłem lub zamarzającą skrzynią biegów. To samo auto, w dokładnie takim samym stanie technicznym, może jeździć bez problemów od wiosny do późnej jesieni, bez żadnych oznak, że coś jest nie tak ze sprzęgłem czy skrzynią biegów. Kiedy jednak nadchodzi zima i z każdym dniem temperatury spadają znacznie poniżej zera, samochód nagle się zatrzymuje lub sprawia kierowcy poważne problemy podczas jazdy. Dlaczego tak jest? O czym zapomnieli kierowcy, których samochód doznał tzw. zgaśnięcia sprzęgła lub skrzyni biegów spowodowanego mrozem? Czy problemy ze sprzęgłem występujące zimą mogą być związane z niskimi temperaturami? Kiedy i dlaczego sprzęgło zamarza?
A tak kierowca każdego ranka zgłasza problemy ze swoim samochodem zimą: Kiedy wcisnąłem pedał sprzęgła, pedał sprzęgła pozostał wciśnięty, nie podskoczył i pozostał w tym stanie przez kilka minut. Dopiero gdy uruchomiłem silnik i pozostawiłem go pracującego przez chwilę, pedał sprzęgła zaczął powoli się poluzować. To samo przydarzyło mi się przy każdym dłuższym postoju. Problemy cudownie zniknęły wiosną wraz z rozpoczęciem odwilży i do chwili obecnej nie powróciły. Przyczyną powyższych problemów jest najprawdopodobniej tzw. zamarzanie sprzęgła. Sądząc po opisanych objawach, sama linka sprzęgła mogła zostać zamarznięta. Jest to częsta usterka starszych pojazdów. Niskie temperatury w połączeniu z wilgocią, która mogła przedostać się do linki, mogą łatwo spowodować uszkodzenie całego sprzęgła. Znane są przypadki, gdy wszystkie linki, łącznie z linką hamulca ręcznego, zamarzały w tym samym momencie. W takiej sytuacji pozostaje jedynie holowanie pojazdu. Czy istnieje sposób, aby tego uniknąć? Bardzo łatwe. Sprawdź linkę sprzęgła i wymień ją na nową, jeśli jest uszkodzona lub nieszczelna. Najlepiej jesienią.
Czy ciężka praca drążka zmiany biegów lub jej całkowity brak ruchu może być skutkiem zamarzniętej skrzyni biegów? Co powoduje zawieszanie się przekładni? I tak kolejny kierowca zgłasza problemy ze swoim samochodem: Po pierwszej nocy mrozu skrzynia biegów w moim samochodzie przestała działać. Początkowo drążek zmiany biegów w ogóle nie drgnął, dopiero po pewnym czasie udało mi się go lekko poruszyć. Opisane objawy wskazują właśnie na efekt zamarzania, choć jak niektórzy uważają, nie jest to zamarznięcie samego oleju przekładniowego. Skrzynia biegów została zablokowana przez zamarzniętą wodę. A skąd ona pochodzi? Jeśli przyjrzysz się uważnie swojej skrzyni biegów, na pewno znajdziesz co najmniej jedną nieszczelność. Woda, która tam dotarła, zgromadziła się w jednym lub kilku miejscach i przy lekkim mrozie zamieniła się w lodowy kamień. I to jest najprostsze wyjaśnienie całego problemu. Ponownie prosta i solidna kontrola mogłaby zapobiec podobnym problemom.