Czy w przypadku uszkodzenia manualnej skrzyni biegów jedynym rozwiązaniem jest jej wymiana? Naprawa jest prawie zawsze możliwa i zazwyczaj tańsza. Poniżej znajdziesz kilka istotnych informacji, które powinny pomóc w przypadku problemów ze skrzynią biegów.
Jest ukryta, często niewidoczna nawet przy otwartej komorze silnika i zbyt często zaniedbywana: skrzynia biegów. Jeśli bez trudu zmienia biegi, niewiele uwagi poświęca się temu złożonemu komponentowi. Zazwyczaj skrzynia biegów interesuje kierowcę dopiero wtedy, gdy przestaje działać. I wtedy może się okazać, że – niestety – tanio nie będzie.
Uszkodzona skrzynia biegów – co można zrobić, jakie są możliwości?
Jeśli skrzynia biegów jest uszkodzona, właściciel samochodu ma tylko kilka opcji. Autoryzowany warsztat zazwyczaj oferuje wymianę, która kosztuje od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tyś. zł. Zwłaszcza w przypadku starszych samochodów koszt ten często przekracza wartość pojazdu, dlatego niektórzy sprzedają swoje samochody z uszkodzoną skrzynią biegów po bardzo niskich cenach. Znacznie tańszą alternatywą dla wymiany jest naprawa lub regeneracja skrzyni biegów. Regeneracja jest tym samym, co naprawa – w obu przypadkach wymieniane są wadliwe części. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku (generalnego) remontu. W przypadku remontowanych skrzyń biegów wymieniane są wszystkie zużywające się części – niezależnie od tego, czy jest to konieczne, czy nie.
Przekładnie występują w różnych typach i konstrukcjach. Największą i najbardziej znaczącą różnicą dla kierowcy jest różnica między manualną i automatyczną skrzynią biegów. Podczas gdy manualna skrzynia biegów działa czysto mechanicznie, automatyczna skrzynia biegów nie wymaga sprzęgła i wykorzystuje przemiennik momentu obrotowego do połączenia silnika i skrzyni biegów. Konstrukcja tych skrzyń biegów różni się zasadniczo, ale wszystkie można naprawić lub wymienić.
Naprawa skrzyni biegów jest po silniku jednym z największych kosztów w samochodzie. Ze względu na złożoność tego elementu i różne przyczyny usterek, nie ma uogólnionych cen. Najdroższą opcją jest nowa skrzynia biegów w autoryzowanym warsztacie. Przykładowo, ceny nowej, manualnej skrzyni biegów do VW Golfa zaczynają się od około 20-25 tyś zł. Naprawa w specjalistycznym warsztacie kosztuje zazwyczaj od ok. 2 tyś zł do kilku tysięcy zł. Ważna uwaga: jeśli kierowca zareaguje szybko na niepokojące symptomy, to przeważnie wyjdzie taniej. Naprawa jest praktycznie zawsze tańsza niż nowa lub regenerowana skrzynia biegów.
Regenerowane skrzynie biegów są z kolei tańsze niż nowe, zamienne skrzynie biegów z autoryzowanego warsztatu. Regenerowana skrzynia biegów kosztuje od min. ok. 3 tyś do kilku lub kilkunastu tyś. Jednak nie wszystkie wyspecjalizowane firmy mają w magazynie regenerowane skrzynie biegów i nie zawsze oferują montaż skrzyń biegów innych firm. Zaleca się zatem skontaktowanie się ze specjalistą w przypadku uszkodzenia skrzyni i zapytanie o dostępne opcje oraz wycenę.