Skrzynia biegów to złożony mechanizm, który wymaga odpowiedniej konserwacji. Jeśli słyszysz irytujące dźwięki dochodzące z okolic skrzyni biegów, powinieneś zastanowić się, kiedy ostatnio wymieniałeś olej w skrzyni biegów. Skrzypienie skrzyni biegów może być również spowodowane uszkodzeniem łożysk lub przekładni na skutek wad produkcyjnych lub zbyt agresywnej jazdy.
Skrzynie biegów w naszych samochodach to niezwykle złożone mechanizmy, na które składa się niezliczona ilość podzespołów. Każda część jest tu ważna i dopiero ich harmonijne, zsynchronizowane działanie gwarantuje nam optymalną wydajność transmisji. Nadmierne zużycie elementów takich jak łożysko czy zębatka może wywołać prawdziwą reakcję łańcuchową i spowodować awarię innych elementów. Niektóre awarie przekładni często są poza naszą kontrolą – mogą wynikać z nadmiernej eksploatacji lub wad konstrukcyjnych producenta. Niestety, inne problemy mogą wynikać z naszego własnego zaniedbania. To samo dotyczy sytuacji, gdy ze skrzyni biegów słychać wycie.
Odgłosy mogą pojawiać się w różnym czasie – skrzynia może piszczeć po puszczeniu pedału gazu i wciśnięciu sprzęgła, na danym biegu lub na wielu biegach, podczas przyspieszania lub hamowania. Najczęstszymi winowajcami dziwnych dźwięków skrzyni biegów są zużyte łożyska (więcej hałasu) lub koła zębate (wycie skrzyni biegów).
Objawy zużytych łożysk w skrzyni biegów
Są one spowodowane błędami producenta lub zaniedbaniem samego kierowcy. Przykład? Opóźniona wymiana oleju – Nieszczelności skrzyni biegów na skutek uszkodzenia łożysk mogą wynikać ze stosowania starego, przepracowanego oleju w skrzyni biegów. Do uszkodzenia łożysk może dojść także podczas ciągłej jazdy z dużymi obciążeniami na poszczególnych biegach. Charakterystycznymi objawami uszkodzenia łożysk są hałasy/rzadziej: nieregularne wycie ze skrzyni biegów. Hałas często dotyczy tylko jednego biegu i nasila się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, dlatego podczas przyspieszania możliwe jest wycie skrzyni biegów. Pamiętaj, że wadliwe łożyska będą powodować problemy z sąsiednimi elementami przekładni, takie jak: B. z biegami. Wskazówka: Wymiana oleju przekładniowego jest często zaniedbywana. Nie popełniaj tego błędu i pamiętaj o regularnym sprawdzaniu poziomu. Wymieniaj co 40 000 km.
Objawy zużytych kół zębatych w skrzyni biegów
Koła zębate w skrzyni biegów zwykle zużywają się, jeśli biegi są zmieniane zbyt szybko i zbyt często. W tym przypadku koła zębate nie mają wystarczająco dużo czasu, aby się do siebie dopasować, więc zaczynają się ze sobą zderzać: bieg nie załącza się lub podskakuje dopiero pod wpływem siły (ucierpią na tym również synchronizatory, ponieważ ulegają zużyciu przy zmianie biegów). Typowym objawem uszkodzonych biegów jest irytujące wycie skrzyni biegów.
Jak dokładnie zdiagnozować usterkę?
Oczywiście warto udać się do profesjonalnego warsztatu samochodowego – naprawa skrzyń biegów wymaga szczególnej wiedzy z zakresu mechaniki samochodowej. Znalezienie przyczyny problemów często nie jest zbyt oczywiste, dlatego najlepiej pozostawić to zadanie profesjonalistom. W każdym razie każde źródło hałasu jest przyczyną lub skutkiem poważniejszej wady skrzyni biegów, a opóźnianie naprawy z pewnością pogorszy problem i zwiększy koszty. Zdecydowanie odradza się rozwiązania typu wymiana na używaną skrzynię biegów z nieznanego źródła. W takich przypadkach podobna awaria może nastąpić w niedalekiej przyszłości, a zużycie łożysk i zużytych przekładni to przecież jedne z najczęstszych usterek wielu modeli pojazdów na europejskich drogach. W tym zakresie regeneracja lub remont skrzyni biegów okaże się najlepszym rozwiązaniem.