Właściwa technika zmiany biegów – w tym redukcja biegu – ma kluczowe znaczenie dla wydajności pojazdu. Nieprawidłowe obchodzenie się z pedałem sprzęgła, pedałem przyspieszenia i drążkiem zmiany biegów może spowodować uszkodzenie koła pasowego skrzyni biegów. Redukcja biegu w pojeździe powinna przebiegać równie płynnie, jak zmiana biegu na wyższy. Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Zmiana biegów to jeden z podstawowych procesów podczas prowadzenia samochodu. Sensowne jest rozróżnienie między zmianą biegu na wyższy (podczas przyspieszania) a redukcją biegu, co jest powszechnie określane jako „redukcja biegu”. Podczas zwalniania (i nie tylko) konieczna jest redukcja biegu – w przeciwnym razie samochód może nie być w stanie dalej przyspieszać z powodu złego biegu lub nawet się zatrzymać. Zasada redukcji biegu nie jest skomplikowana w samochodach z manualną skrzynią biegów. Najpierw hamujemy, aby określić prędkość, z jaką porusza się nasz pojazd, a dopiero potem, jeśli zajdzie taka potrzeba, przełączamy na niższy bieg.

Redukcja biegów podczas hamowania – przy jakiej prędkości?

Zmieniamy biegi, gdy prędkość obrotowa przekracza 2000/min dla silników Diesla lub 2500-3000/min dla silników benzynowych. W praktyce pozostajemy na 6 biegu przy prędkości 80-100 km/h. Przy prędkości 65-70 km/h wrzucamy piąty bieg. Zmiana biegu na czwarty powinna nastąpić przy prędkości od 50 do 55 kilometrów na godzinę. Wrzucamy trzeci bieg przy prędkości 30-40 km/h. Odpowiednia prędkość dla drugiego biegu to 10-20 km/h. Za każdym razem, gdy zmniejszamy prędkość samochodu, musimy odpowiednio zredukować bieg. Robimy to podobnie jak wrzucamy wyższe biegi – ale poruszamy ręką w przeciwnym kierunku.

Prawidłowa redukcja biegu – podstawowe zasady

Prawidłowa redukcja biegu następuje poprzez całkowite wciśnięcie sprzęgła. Jeżeli sprzęgło zostanie wciśnięte tylko do połowy, włączenie odpowiedniego biegu nie będzie możliwe. Przy redukcji biegu można także przyspieszyć, dzięki czemu silnik osiągnie wyższe obroty. Zaleca się przyspieszanie w przypadku redukcji dwóch lub więcej biegów. Pamiętaj, aby po redukcji biegu nie puszczać zbyt szybko pedału sprzęgła. Po zdjęciu nogi z gazu należy jechać wolniej, aby uniknąć szarpania pojazdu. Pojazd płynnie przełącza się na wyższe prędkości. Redukcja biegu podczas hamowania powinna być szybka i zdecydowana, ale delikatna.