Czym charakteryzuje się skrzynia biegów DSG i dlaczego ten typ przekładni staje się coraz bardziej popularny? Najpierw objaśnijmy krótko znaczenie skrótu DSG. W języku angelskim oznacza on „Direct Shift Gearbox”, odpowiednikiem w języku niemieckim jest „Direktschaltgetriebe”, chociaż u naszych zachodnich sąsiadów popularniejsze jest określenie „Doppelkupplungsgetriebe”. Być może dzieje się tak dlatego, że nazwa „Doppelkupplungsgetriebe”, po polsku – „dwusprzęgłowa skrzynia biegów”, dość precyzyjnie oddaje charakter tego typu przekładni.

Zanim skrzynie DSG stały się powszechne, hydrokinetyczne skrzynie biegów były zdecydowanie najpopularniejszymi klasycznymi automatami. Jednak starsze samochody z tego typu skrzyniami biegów znane są z tego, że sprawiają problemy: szybkość zmiany biegów i zużycie paliwa pozostawiają wiele do życzenia. W przypadku nowoczesnych skrzyń biegów DSG sytuacja wygląda jednak znacznie lepiej.

Jak działa skrzynia biegów DSG?

Praktycznie każda skrzynia biegów DSG posiada również opcję ręcznej zmiany biegów – jednak jej działanie z punktu widzenia kierowcy jest podobne do każdej innej automatycznej skrzyni biegów. Dostępny jest standardowy tryb „PRND” oraz dodatkowe tryby jazdy (takie jak „Sport”). Istotą skrzyni biegów DSG jest to, że jest ona wyposażona w dwa sprzęgła – mniejsze (dla biegów parzystych) i większe (dla biegów nieparzystych). Zasadniczo jest to mechaniczna skrzynia biegów z elektronicznie sterowaną zmianą biegów, która jest bardziej zaawansowana technicznie niż konwencjonalne automaty. W jaki sposób skrzynia DSG zmienia biegi? Charakteryzuje się ona tym, że współpracują ze sobą dwa sprzęgła – skrzynia przełącza się z jednego na drugie i w ten sposób dokonuje zmiany biegów w dosłownie ułamkach sekundy.

Skąd się to wzięło? Historia skrzyni biegów DSG sięga lat 80-tych, kiedy to poszukiwano jeszcze szybszej automatycznej skrzyni biegów do samochodów wyścigowych. Powstała wówczas idea dwóch sprzęgieł. Podczas jazdy na „jedynce” elektronika przygotowała już drugi bieg dla drugiego sprzęgła. I tak w kółko – oprogramowanie i elektronika przejmują preselekcję biegów i wszystko dzieje się bardzo szybko.

Czy automatyczna skrzynia biegów DSG jest konstrukcją podatną na awarie?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Przy prawidłowym użytkowaniu przekładnie DSG mogą wytrzymać setki tysięcy kilometrów, ale w pewnym momencie każdy komponent podlega procesom zużycia. Na przykład w skrzyniach DSG zdarza się, że posłuszeństwa odmawia mechatroniczna jednostka sterująca. Jak to się objawia? Spada dynamika, odczuwalne są wibracje, a skrzynia biegów może nieoczekiwanie zmieniać biegi.
Skrzynie biegów DSG wyposażone są w dwumasowe koło zamachowe, którego zadaniem jest kompensowanie drgań generowanych przez silnik. Wibracje mogą być spowodowane zużyciem tego elementu. Warto również pamiętać, że zestaw sprzęgła (dwa sprzęgła) również wymaga wymiany. Ważna jest jednak wymiana oleju i stosowanie oleju o właściwościach określonych przez producenta pojazdu. W przeciwnym razie żywotność skrzyni biegów ulegnie znacznemu skróceniu.

Zalety i wady

Skrzynia biegów DSG to dobry wybór dla kierowców, którzy pragną sportowego charakteru lub chcą kupić samochód sportowy z automatyczną skrzynią biegów. To właśnie tutaj DSG pokazuje swoje niezaprzeczalne walory – niezauważalne zmiany biegów są zdecydowanie największą zaletą. Kolejną zaletą jest mniejsza strata mocy, co oznacza, że zużycie paliwa nie jest wyższe niż w przypadku innych automatycznych skrzyń biegów.
Wadą jest jednak to, że skrzynia DSG jest stosunkowo droga w utrzymaniu. Uszkodzenie któregoś z podzespołów oznacza, że trzeba wydać sporo pieniędzy, aby przywrócić jednostkę do działania.