Jeśli zajrzysz do wnętrza samochodu elektrycznego, szybko zauważysz brak sprzęgła. Jednak kwestia przenoszenia napędu w samochodzie elektrycznym jest znacznie bardziej interesująca, niż się wydaje na pierwszy rzut oka. W końcu wiele osób i zmian było zaangażowanych w przejście od pierwszego samochodu elektrycznego w 1881 roku do dzisiejszych modeli, które są w ofercie większości producentów samochodów.
Dlaczego samochód elektryczny nie potrzebuje manualnej skrzyni biegów?
Innowacje wspomniane powyżej były konieczne głównie w przypadku akumulatora. Akumulator samochodu elektrycznego musiał zostać znacznie ulepszony, aby samochody elektryczne stały się atrakcyjne dla ogółu społeczeństwa. Sam silnik w takim aucie jest znacznie mniej skomplikowany niż jego odpowiednik w pojazdach spalinowych.
Zmiana biegów jest konieczna w silnikach spalinowych, ponieważ mają one większość swojej energii dostępnej tylko w pewnym zakresie prędkości. Zakres ten można wybrać za pomocą dźwigni zmiany biegów. Automatyczne skrzynie biegów, takie jak skrzynia dwusprzęgłowa, działają w podobny sposób, ale bez impulsu z ręki kierowcy. Samochody elektryczne mają znacznie większy i szybszy zasięg działania w tym kontekście. Umożliwia im to dostarczanie pełnej mocy od razu, bezpośrednio po naciśnięciu pedału gazu. Z tego powodu skrzynia biegów w samochodzie elektrycznym nie jest konieczna, nawet jeśli w niektórych przypadkach samochody elektryczne mają drugi bieg.
Jak działa przełączanie biegów w samochodzie elektrycznym?
Większość skrzyń biegów w samochodach elektrycznych ma jeden bieg. Kilku producentów decyduje się jednak na technologię 2-biegową. Przełączanie między dwoma biegami odbywa się jednak bez ręcznej zmiany biegów, podobnie jak w modelach z automatyczną skrzynią biegów. Oznacza to, że kierowcy samochodów z „automatem” nie muszą dostosowywać się do samochodów elektrycznych. We wstępie wspomniano o innowacjach. Wiele zmieniło się również w przypadku samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. Nadal są one droższe od wersji z manualną skrzynią biegów, ale w obecnych modelach nie trzeba już iść na kompromis w kwestii zużycia paliwa i przyjemności z jazdy. Chociaż ceny samochodów elektrycznych są dość wysokie ze względu na kosztowne badania i innowacje, to wiele dobrych modeli takich aut jest już dostępnych za mniej niż 200 tyś zł.
Ile biegów ma samochód elektryczny?
Samochód elektryczny nie potrzebuje klasycznej dźwigni zmiany biegów. Istnieją modele z jednym lub dwoma biegami. Jednak również w przypadku tych drugich pojazd również przełącza się z jednego biegu na drugi niezależnie. Dlatego na dźwigni w konsoli środkowej widoczne są tylko trzy ustawienia: Forward, Reverse i Park. Może to przypominać samochody automatyczne, które również mają tylko bardzo ograniczoną liczbę „biegów”.
Podsumowując, można powiedzieć, że ze względu na sposób działania silników elektrycznych, dźwignia zmiany biegów w samochodach elektrycznych nie jest ani konieczna, ani sensowna.