Jest to najczęściej używana skrzynia biegów na świecie. Choć na przestrzeni wieków opracowano różne typy, klasyczna skrzynia biegów nadal jest najpopularniejszym wyborem wśród producentów. Nie oznacza to jednak, że nie ewoluował przez lata.

Ręczna skrzynia biegów została zaprojektowana w taki sposób, aby możliwe było przełączanie biegów, tj. H. tłumaczenia można zmieniać. W tym celu zespół kół zębatych na wale sprzęgła przekazuje napęd na koło zębate wału pośredniego. Jednakże na wale pośrednim i wale głównym znajdują się pary kół, za pomocą których można bezpośrednio zmieniać biegi. Para reprezentuje inny kurs.

Sprzęgła cierne są ważnym elementem. Za ich pośrednictwem zamontowane obrotowo koła są ze sobą połączone. Elementy te nazywane są synchronizatorami. Po włączeniu biegu wszystkie pozostałe pary kół zostają automatycznie odłączone. Smar, tj. H. Bardzo ważną rolę w ogólnym funkcjonowaniu skrzyni biegów odgrywa również olej, w którym kąpane są wszystkie elementy.

Najważniejszym zadaniem we współczesnych skrzyniach biegów są synchronizatory. Dbają o to, aby zębatki nie zużywały się tak szybko, aby niedoświadczony kierowca nie uszkodził mechanizmu poprzez niewłaściwe przełożenie (co było częste w starszych konstrukcjach pazurów). Rozwiązaniem tego problemu jest zaprojektowanie łożysk tocznych w taki sposób, aby najważniejsze elementy nie ulegały nadmiernemu zużyciu.

Cisza pracy to pożądana cecha manualnej skrzyni biegów, którą szczególnie podkreślają kierowcy. Oczywiście producenci starają się budować przekładnie jak najcichsze, aby spełniać normy emisji hałasu. Dobrze, jeśli skrzynia biegów pracuje płynnie, a prędkością poszczególnych podzespołów sterują wspomniane wyżej urządzenia synchronizujące.

Jaka jest jego najważniejsza cecha, niezależnie od konstrukcji manualnej skrzyni biegów? Przede wszystkim chodzi o niezawodność i długowieczność. Wiele osób uważa, że ​​przekładnie są pancerne, bezobsługowe i trwałe. Oczywiście nie jest to do końca prawdą, a dobra skrzynia biegów to taka, w której kierowca nie musi zmieniać skrzyni biegów po przejechaniu 100 000 km.

Jak dbać o ręczną skrzynię biegów?

Największym problemem jest przegrzanie tego elementu. To znacznie skraca żywotność. Dlatego lepiej nie jeździć z dużymi prędkościami, zwłaszcza jeśli chcemy, aby trwało to długo. Jest to nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także znacznie bezpieczniejsze dla manualnej skrzyni biegów.

Co ciekawe, wielu kierowców nieświadomie uszkadza skrzynię biegów, na przykład nie wciskając pedału sprzęgła podczas zmiany biegu. Oczywiście i w tym przypadku skrzynia biegów pozwoli na zmianę biegów, ale prawidłowe ustawienie przerzutek w nowym położeniu wymaga czasu, dlatego ważne jest, aby wcisnąć pedał do końca. Lepiej też nie wyłączać zapłonu, czyli nie redukować biegu na drugi bieg np. przy 100 km/h.

Czy ręczna skrzynia biegów wymaga specjalnego traktowania?

Choć wielu producentów uważa, że ​​konstrukcja manualnej skrzyni biegów nie wymaga wymiany oleju przez cały okres jej użytkowania, to i tak warto to robić od czasu do czasu (choć naprawdę rzadko). Pomaga także przekładni działać szybciej, wygodniej, ciszej, dłużej i nie przegrzewa się zbytnio podczas pracy.