Kiedy po raz pierwszy pojawiły się synchronizatory skrzyni biegów, znacznie poprawiły wydajność zmiany biegów. Przed ich użyciem kierowca potrafił umiejętnie i płynnie zmieniać biegi jedynie dzięki dużemu doświadczeniu.
Dlatego uszkodzony synchronizator skrzyni biegów jest dużym problemem. Objawy takiej wady są dość wyraźne – warto je poznać. Przekładnię synchroniczną opracowano w 1919 r., a po raz pierwszy zastosowano ją w pojeździe produkcyjnym w 1928 r. dzięki marce Cadillac. Wszedł do użytku poza rynkiem amerykańskim w latach pięćdziesiątych XX wieku. Od tego czasu pojawiały się coraz bardziej zaawansowane wersje tego rozwiązania technicznego. Synchronizacja odpowiada przede wszystkim za wyrównywanie prędkości przed połączeniem biegów w celu zmiany biegów. Jest to, że tak powiem, rodzaj hamulca, który pozwala dwóm biegom o różnych prędkościach wyrównać prędkość obrotową. Jeśli ten element jest w dobrym stanie, skrzynia biegów powinna pracować cicho i płynnie. Dzieje się tak, ponieważ wszystkie elementy są idealnie ze sobą skoordynowane i nie powinny być słyszalne w kabinie.
Dlatego odgłosy przypominające grzechotanie podczas zmiany biegów nie są dobrym znakiem. W większości przypadków oznacza to, że biegi nachodzą na siebie przy różnych prędkościach, co skutkuje charakterystycznym hałasem. Zwykle jest to spowodowane zbyt szybką zmianą biegów. Zużyty pasek rozrządu nie przylega do zębnika podczas synchronizacji obrotów wału i powoduje nieprzyjemny odgłos zgrzytania. Zbyt wczesna zmiana biegów może również prowadzić do zużycia lub złamania zębów w skrzyni biegów. Ręka stale oparta na dźwigni zmiany biegów to kolejna przyczyna szybszego zużycia synchronizatorów. Naprężenie dźwigni może spowodować niepotrzebne zużycie suwaków i pierścienia synchronizatora, wpływając na pracę skrzyni biegów. Dlatego synchronizacja powinna być zawsze w idealnym stanie. Jest to wskazane nie tylko ze względu na wydajność pozostałych komponentów, ale także ze względu na bezpieczeństwo.
Głównymi objawami, które mogą wskazywać na uszkodzony synchronizator skrzyni biegów, są wycieki oleju, hałas, tarcie lub opór.
W takich przypadkach przegląd należy rozpocząć od sprawdzenia poziomu oleju. Długotrwałe wycieki, m.in. B. na uszczelce skrzyni biegów, wale napędowym lub pod korkiem spustowym oleju, może prowadzić do szybkiego zużycia, a nawet zatrzymania pojazdu na drodze i kosztownych napraw.