Automatyczne skrzynie biegów cieszą się dużą popularnością wśród kierowców, ponieważ gwarantują płynną i komfortową jazdę. Mitem jest także to, że są one bardzo podatne na awarie. Jeśli są regularnie konserwowane, a stosowane oleje są najwyższej jakości, nie ma się co martwić o niespodziewane uszkodzenia. Należy ich jednak jak najbardziej unikać – niestety naprawy automatycznych skrzyń biegów potrafią być bardzo kosztowne.

Diagnozowanie automatycznych skrzyń biegów jest bardzo złożone. Obejmuje diagnostykę komputerową, oględziny oraz zastosowanie specjalnych urządzeń pomiarowo-kontrolnych. Mechanicy często decydują się także na przeprowadzenie testów drogowych, które mogą wiele powiedzieć na temat stanu technicznego automatycznej skrzyni biegów. Należy ocenić poprawność działania przekładni na każdym biegu i w każdym trybie sterowania. Oczywiście nie należy zapominać o sprawdzeniu, czy tryb kick-down działa prawidłowo. W warsztacie mechanik samochodowy powinien jednak sprawdzić poziom oleju. Ważne jest również sprawdzenie ciśnienia pompy olejowej i ciśnienia przemiennika momentu obrotowego. Dodatkowo należy koniecznie sprawdzić szczelność obudowy, wszystkich połączeń oraz samej chłodnicy oleju. Mechanik musi upewnić się, że połączenia śrubowe są nienaruszone.

Jeśli chodzi o pozostałe procedury diagnostyczne, należy podkreślić:

– Sprawdzenie działania przełączników,
-pomiar rezystancji obwodów elektrozaworu,
-Sprawdzanie ciągłości obwodów masy czujników,
– próbę funkcjonalną wszystkich elementów elektrycznych układu sterującego automatyczną skrzynią biegów,
-Sprawdzenie napięcia zasilania i wartości sygnału czujnika,
-Sprawdzanie zespołów współpracujących ze skrzynią biegów: silnik, wały, półosie, przeguby, układ zasilania i rozruchu.

Automatyczne skrzynie biegów należy regularnie serwisować. Częstotliwość wizyt u mechanika należy dostosować na podstawie wielu czynników. Obejmuje to styl jazdy, model skrzyni biegów, rok produkcji i stopień zużycia. Im starsza automatyczna skrzynia biegów i im bardziej agresywnie jeździ kierowca, tym częściej należy przeprowadzać diagnostykę.

Każdy dobry warsztat serwisowy automatycznej skrzyni biegów, oprócz diagnozy podzespołu, udzieli również porad dotyczących pielęgnacji. Rada jest przede wszystkim jedna: kupuj dobry olej smarowy z gamy syntetycznych produktów ATF. Są to oleje do automatycznych skrzyń biegów (ATF), które zawierają w swoim składzie wzmacniacze konserwujące. Wysokiej jakości oleje zapewniają bezawaryjną pracę skrzyni biegów, poprawiają komfort zmiany biegów, a nawet obniżają temperaturę pracy elementów automatycznej skrzyni biegów. Wpływają również na odporność na ścieranie współpracujących elementów. Oznacza to, że olej można wymieniać także w dłuższych odstępach czasu.