Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów zimą wymaga szczególnej uwagi i ostrożności. Warto przestrzegać kilku stosunkowo ważnych zasad, które bez wątpienia ułatwią jazdę i pozwolą bezpiecznie poruszać się po drogach pomimo trudnych warunków atmosferycznych. O czym należy pamiętać?

Pierwszą ważną kwestią jest możliwość wpadnięcia samochodu w poślizg. Zimą często zdarza się, że tylne koła się obracają. W końcu pojazd może obrócić się o 180° i cofać się z włączoną opcją D (Drive). W takim przypadku zmiana biegu na neutralny może uchronić naszą skrzynię biegów przed ryzykiem poważnej awarii. Można też próbować zablokować koła wciskając do oporu hamulec nożny – tyle, że wtedy tracimy całkowitą kontrolę nad dalszą jazdą. W takim przypadku nie dajemy sobie żadnych szans na wyjście z poślizgu. Jedyną radą jest zrobienie wszystkiego, co w naszej mocy, aby zminimalizować ryzyko poślizgu. W związku z tym dla niektórych kierowców środkiem zaradczym może być dociążenie tyłu samochodu, który jest zwykle znacznie lżejszy niż przód pojazdu. Może to znacznie poprawić przyczepność. Na uwagę zasługuje również stan opon zimowych. Dobry nawyk zmiany opon na zimowe, który przez niektórych jest często ignorowany, w tym przypadku powinien stać się obowiązkowy. Opony muszą być oczywiście prawidłowo dobrane i w doskonałym stanie technicznym.

Druga ważna kwestia dotyczy ruszania z miejsca samochodu. Dzisiejsze napędy mają spore rezerwy mocy i momentu obrotowego. Nie ułatwia to jednak ruszania na śliskiej nawierzchni. W tym przypadku należy ostrożnie wciskać pedał gazu (tak jak w przypadku konwencjonalnej manualnej skrzyni biegów), aby zapobiec buksowaniu kół. Jeśli utkniesz w zaspie, skorzystaj z opcji zablokowania biegu, np. pierwszego lub drugiego. W przeciwnym razie może dojść do przegrzania automatycznej skrzyni biegów i jej uszkodzenia.

Hamowanie i jazda w trybie zimowym również zasługują na szczególną uwagę. Podczas hamowania silnikiem (tj. gdy jeden z trybów jazdy do przodu, np. „Drive”, jest aktywny), ważne jest, aby pamiętać, że napęd jest nadal przenoszony na koła. Jest to szczególnie istotne podczas jazdy po oblodzonych drogach. Należy przy tym zachować ostrożność, tj. utrzymywać odpowiednią odległość i bezpieczną prędkość. Można również skorzystać ze specjalnego trybu jazdy zimowej (W-Winter), który ogranicza moc przekazywaną przez silnik na koła. Poprawia to trakcję zarówno podczas ruszania, jak i hamowania oraz zmniejsza ryzyko buksowania kół. W nowoczesnych automatycznych skrzyniach biegów komputer zapewnia wyłączenie trybu zimowego, np. gdy osiągnięta zostanie określona prędkość. Tryb ten znacznie pogarsza osiągi pojazdu, zwiększa zużycie paliwa i obciąża skrzynię biegów – dlatego nie należy go używać nadmiernie.