Ponieważ większość pojazdów na drogach jest nadal wyposażona w manualną skrzynię biegów, skupimy się tutaj na tym typie skrzyni biegów.
W tym miejscu należy zadać sobie pytania, jakie są przyczyny zużycia kół zębatych, w jaki sposób można chronić koła zębate przed zużyciem oraz jakie są najczęstsze błędy użytkowników przy obsłudze kół zębatych. Poniżej podano i krótko omówiono kilka istotnych przykładów.

Najczęstszą przyczyną zużycia przekładni jest zbyt szybka zmiana biegów

Jeśli zmienisz biegi zbyt szybko, biegi nie zdążą się idealnie ustawić. Wpadają na siebie, a przejścia „nie wchodzą” lub „wchodzą siłą”. Najbardziej narażone są pierścienie synchronizatorów, które zużywają się podczas zmiany biegów.

Zazwyczaj myślimy o wymianie oleju w silniku, zakładając, że skrzynia biegów nie wymaga wymiany oleju. Mimo że wielu producentów nie wymaga wymiany oleju w skrzyni biegów, warto to zrobić. Zanieczyszczony i nadmiernie przepracowany olej zmniejsza ochronę metalowych powierzchni ciernych, zwłaszcza w niesprzyjających warunkach, takich jak wysokie lub niskie temperatury. Prowadzi to do zużycia skrzyni biegów. Zbyt mała ilość oleju prowadzi do przegrzewania się mechanizmów ciernych w skrzyni biegów i lawinowego zużycia łożysk, kół zębatych i pierścieni synchronizatorów. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do zatarcia skrzyni biegów i zatrzymania pojazdu.

Niektórzy kierowcy z przyzwyczajenia trzymają rękę na dźwigni zmiany biegów, nie zdając sobie sprawy, że taki „przyzwyczajenie” prowadzi do zużycia pierścieni synchronizujących. Nawet niewielkie naprężenie dźwigni zmiany biegów może spowodować nieznaczne przesunięcie drążków zmiany biegów, co z kolei powoduje przesunięcie pierścienia synchronizatora i jego niepotrzebne zużycie.

Częstą usterką skrzyni biegów jest niedopasowanie biegów do prędkości pojazdu. Jazda na niewłaściwym biegu – zbyt wysokim lub zbyt niskim w stosunku do prędkości pojazdu – powoduje zużycie łożysk, które pracują pod zbyt dużym obciążeniem. Metalowe kulki w łożyskach zużywają się, co powoduje głośny hałas przekładni na każdym biegu, który zwiększa się wraz z prędkością pojazdu. Nadmierny luz na wałkach przekładni spowodowany zużyciem łożysk przekładni może w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do nieprawidłowego zazębienia się kół zębatych i uszkodzenia przekładni w postaci pęknięcia kół zębatych.