Gdy już przyzwyczaisz się do jazdy z automatyczną skrzynią biegów, zwykle nie chcesz słyszeć o powrocie do skrzyni manualnej. W końcu nie trzeba zmieniać biegów oraz używać sprzęgła, ponieważ automatyczna skrzynia biegów w dużej mierze przejmuje te zadania i tym samym odciąża kierowcę. Jednak ta swoboda często prowadzi do tego, że użytkownicy aut myślą, że nie muszą już praktycznie na nic zwracać uwagi.

Czy faktycznie tak jest? Odpowiedź jest jasna – nie. Automatyczna skrzynia biegów w podobnym stopniu jak skrzynia manualna doceni odpowiednie traktowanie. Poza tym, jeśli zwrócisz uwagę na pewne rzeczy, to będziesz jeździć bezpieczniej. I wreszcie, co nie mniej ważne: Czasami nieprawidłowa obsługa może mieć również wpływ na inne części samochodu, takie jak np. hamulce. W związku z tym ważne jest, aby unikać popełniania wielu błędów, które mogą mieć negatywny wpływ na nasz automat. Poniżej wymienimy i krótko omówimy najczęstsze z nich.

Problemy ze zjeżdżaniem ze wzniesień

Obecne automatyczne skrzynie biegów dają najczęściej również opcje korzystania z nich jak ze skrzyni manualnej. Można wtedy swobodnie wybierać biegi w zależności od potrzeb. Należy z tego korzystać, zwłaszcza podczas jazdy w dół. Wynika to z faktu, że automatyczna skrzynia biegów zazwyczaj włącza wyższy bieg, co powoduje większe obciążenie hamulców. Można jednak temu przeciwdziałać za pomocą hamowania silnikiem i jego wyższej prędkości obrotowej. Jest to korzystne dla hamulców i nie szkodzi automatycznej skrzyni biegów.

Hamowanie lewą stopą

Po prostu nigdy nie powinieneś tego robić. Koniec kropka. Nawet jeśli lewa stopa jest teraz wolna z powodu braku pedału sprzęgła, nigdy nie należy jej używać do hamowania. Może dojść do śmiertelnie niebezpiecznych sytuacji, zwłaszcza jeśli przypadkowo i nawykowo użyjesz lewej stopy tak mocno, jak kiedyś używałeś jej wciskając pedał sprzęgła.

Niewłaściwe ocenianie drogi hamowania

Samochód z automatyczną skrzynią biegów potrzebuje więcej czasu, aby zatrzymać się podczas hamowania – zwłaszcza, jeśli tylko delikatnie naciśniesz hamulec. Zatem zdecydowanie należy mocniej korzystać z pedału hamulca.

Nieprawidłowe pokonywanie zakrętów

Jeśli prowadzisz samochód z automatyczną skrzynią biegów, dla własnego bezpieczeństwa nie możesz hamować zbyt późno podczas wchodzenia w zakręt. Jest to jedyny sposób, aby upewnić się, że proces automatycznej zmiany biegów zostanie zakończony przed wejściem w zakręt. W szczególności w przypadku automatycznej skrzyni biegów, zmiana biegów podczas pokonywania zakrętu może spowodować poślizg kół napędowych, co jest dość niebezpieczne.

Niewystarczająca ostrożność na śniegu i lodzie

Miejmy nadzieję, że nie jeździsz zbyt często samochodem po śniegu i na lodzie. Ale jeśli jednak tak się dzieje, pojazdy z „automatem” są trudniejsze do kontrolowania niż te z manualną skrzynią biegów. Nowoczesne systemy wspomagania dobrze to kompensują. W starszych samochodach z automatyczną skrzynią biegów trzeba jednak szczególnie ostrożnie hamować na oblodzonej nawierzchni i zmieniać bieg na N.

Zbyt wczesne włączanie biegu wstecznego

Automatyczna skrzynia biegów będzie z tego powodu tak samo niezadowolona, jak skrzynia manualna. Co więcej, w najgorszym przypadku możesz uszkodzić skrzynię biegów. Przed włączeniem biegu wstecznego należy zawsze najpierw zatrzymać samochód.

Zaniedbywanie przeglądów

Nawet jeśli producent nie zaleca regularnych przeglądów, i tak jest to wysoce zalecane. W końcu automatyczna skrzynia biegów jest narażona na duże obciążenia. Im lepiej o nią dbasz i konserwujesz, tym dłużej będziesz się nią cieszyć i często unikniesz kosztownych napraw. W szczególności pamiętać należy o regularnej wymianie oleju.