Remont skrzyni biegów może kosztować nawet tysiąc euro lub więcej. Dlatego warto wiedzieć, jak dbać o manualną skrzynię biegów, aby prostymi zabiegami znacząco wydłużyć jej żywotność.

Teoretycznie żywotność skrzyni biegów powinna być równa żywotności innych części pojazdu, w tym silnika. Jednak nie zawsze sytuacja jest tak dobra. Niektóre skrzynie biegów, np. japońskich marek, niektóre Opla i Fiata, mają dość słabe łożyska wału. Inne skrzynie biegów mają słabą synchronizację lub uszczelnienia. Choć błędy konstrukcyjne są poza kontrolą kierowcy, to ich zachowanie może znacząco wydłużyć żywotność przekładni.

Najbardziej szkodliwe dla manualnych skrzyń biegów są zmiany biegów wymagające nadmiernej siły w połączeniu z niedokładnym operowaniem dźwignią. Jeśli bieg nie włącza się, grzechocze lub stawia opór, możesz być pewien, że właśnie skróciłeś żywotność skrzyni biegów.

Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Przede wszystkim należy pamiętać o mocnym i głębokim wciśnięciu pedału sprzęgła, aby przy połowie mocy nie przekroczyć obrotów. Sprawdzoną techniką zmiany biegów jest prawidłowe użycie siły przy operowaniu dźwignią: w początkowej fazie ruchu można użyć dużej siły, jednak im bliżej oporu zapowiadającego kolejny bieg, tym bardziej należy to zrobić zmniejszyć siłę. W praktyce nie spowoduje to ograniczenia prędkości zmiany biegów i zauważysz, że dźwignia zmiany biegów prawie sama przejdzie do następnego biegu.

Przyspieszanie na wysokich biegach przy niskich prędkościach obrotowych silnika jest niezwykle obciążające dla łożysk skrzyni biegów. Zdecydowanie lepiej jest zmniejszyć przełożenie skrzyni biegów i wykorzystać górny zakres prędkości do efektywnego rozpędzania pojazdu. Ma to również pozytywny wpływ na żywotność dwumasowego koła zamachowego (które również cierpi z powodu niskich prędkości). Należy pamiętać, że zużyte lub zdemontowane dwumasowe koło zamachowe niszczy zarówno skrzynię biegów, jak i układ korbowo-tłokowy silnika.

Podczas redukcji biegu pamiętaj o naciśnięciu pedału przyspieszenia tuż przed zwolnieniem sprzęgła. Oznacza to, że prędkości obrotowe silnika i wału sprzęgła w skrzyni biegów są ze sobą skoordynowane. Pozwala to uniknąć nieprzyjemnych szarpnięć i sił działających na wszystkie elementy układu napędowego.

Podczas manewrowania wielu kierowców zapomina, że ​​warto włączać pierwszy bieg, a bieg wsteczny włączać dopiero po zatrzymaniu pojazdu. W wielu modelach trudno jest włączyć bieg wsteczny. W takim przypadku nie powinieneś walczyć ze skrzynią biegów. Jeśli poczujesz nadmierny opór, ustaw dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym, zwolnij sprzęgło, wciśnij je ponownie i spróbuj włączyć bieg. To zwykle rozwiązuje problem.

Skrzynia biegów jest wypełniona znacznie gęstszym olejem niż silnik. Nie ma zatem sensu wykorzystywanie pełnej mocy silnika przez pierwsze kilka kilometrów, a zimą nawet przez kilkanaście kilometrów. W manualnej skrzyni biegów jest zwykle około 1-2 litrów oleju. To niewiele. Wystarczą zatem stosunkowo niewielkie nieszczelności, aby skrzynia biegów zaczęła pracować z niewystarczającą ilością środka smarnego, co prowadzi do przegrzania elementów i ich niedostatecznego smarowania. Wycieki oleju w skrzyni biegów należy zatem eliminować niezwłocznie po ich wykryciu.