Jedną z najbardziej podstawowych funkcji samochodu jest hamowanie. Jednak wiele osób pomija fakt, że w różnych sytuacjach można zastosować różne metody spowolnienia pojazdu. Oprócz zwykłych hamulców samochodowych można również użyć hamowanie za pomocą silnika Jest to część tzw. antycypacyjnego stylu jazdy i nie tylko chroni hamulce, ale może nawet zapobiec wypadkowi w ryzykownych sytuacjach, jeśli na przykład hamulce pojazdu zawiodą. 

Jak działa hamowanie silnikiem?

Zasada jest prosta: kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, ale silnik pracuje nadal na włączonym biegu, a tarcie silnika generuje efekt hamowania, który nazywa się hamowaniem silnikiem. Aby jeszcze bardziej zwiększyć ten efekt, zamiast wciskać pedał hamulca, kierowca zmienia bieg na niższy, a silnik automatycznie spowalnia pojazd, ponieważ skala efektu hamowania tej metody wzrasta wraz z prędkością obrotową silnika.

Kiedy należy używać tego sposobu hamowania?

Aby prawidłowo korzystać z hamowania silnikiem, należy zastanowić się, kiedy jego użycie ma sens. Ten rodzaj hamowania wchodzi w grę, gdy nie jest konieczne nagłe hamowanie, ale gdy manewr hamowania jest już przewidywalny z pewnym wyprzedzeniem i wystarczy wolniejsze zwalnianie pojazdu. Obejmuje to scenariusze takie jak skręcanie, pokonywanie zakrętów (zwłaszcza na łukach), zatrzymywanie się na czerwonym świetle widocznym z daleka, na znakach stopu itp. Oczywiście hamowanie silnikiem nie jest odpowiednie na podjazdach, ale na płaskich odcinkach lub podczas jazdy w dół.

Nawiasem mówiąc, hamowanie silnikiem działa również w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Chociaż zmiana biegów jest w tym przypadku zautomatyzowana, to najczęściej nadal możliwa jest pewna ingerencja za pomocą dźwigni zmiany biegów i ograniczenie przełaczania biegów na wyższe.

Jakie są zalety?

  • zmniejszone zużycie hamulców: Elementy standardowych hamulców pojazdu, takie jak klocki
    i tarcze hamulcowe, są oszczędzane, ponieważ w najlepszym przypadku nie są w ogóle używane. Jeśli hamowanie silnikiem nie jest wystarczające i nadal trzeba naciskać pedał hamulca, to hamulce są w tym przypadku poddawane nieco mniejszym obciążeniom. Im dłużej hamulce są używane, tym większe ryzyko ich przegrzania i uszkodzenia,
  • sprzęgło jest oszczędzane: pozwala to uniknąć jazdy na biegu jałowym, a następnie uniknąć konieczności gwałtownego ponownego włączenia niskiego biegu w celu ruszenia, ponieważ powoduje to duże obciążenie sprzęgła,
  • zużycie paliwa zostaje zmniejszone, ponieważ nie jest ono podawane w momencie hamowania silnikiem, więc w tym czasie zużycie wynosi 0.

Wady i zagrożenia dla bezpieczeństwa

Chociaż hamowanie silnikiem ma praktycznie same zalety dla Twojego samochodu z technicznego punktu widzenia, nadal istnieje kilka rzeczy, o których powinieneś wiedzieć.

  • ze względów bezpieczeństwa drogowego należy pamiętać, że światło hamowania nie jest włączone, a zatem nie sygnalizuje hamowania użytkownikom drogi znajdującym się za Tobą. Kierowcy muszą zatem zachować szczególną ostrożność, nawet jeśli hamowanie jest przewidywalne dla innych użytkowników drogi ze względu na sytuację, taką jak np. czerwone światło drogowe,
  • należy również pamiętać, że nie powinno się nagle zmieniać biegu ze zbyt wysokiego na bardzo niski, ponieważ może to spowodować niebezpieczny poślizg samochodu. Tej metody hamowania należy używać prawidłowo, a nie w taki sam sposób jak hamulca nożnego. Niższe biegi powinny być włączane stopniowo,
  • kolejną kwestią jest hałas: Hamowanie silnikiem generuje znacznie więcej hałasu niż konwencjonalne hamowanie.