W dzisiejszych czasach coraz bardziej widoczny jest trend dotyczący produkcji samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów, a co za tym idzie powolnego odchodzenia od skrzyń manualnych. Wciąż jednak istnieje kilka ich typów, które kojarzone są głównie z samochodami sportowymi. Ale nawet w tej klasie pojazdów manualne skrzynie biegów są powoli wycofywane, ponieważ coraz więcej osób stawia na wygodę i komfort użytkowania. Mimo tego przyjrzyjmy się pokrótce historii manualnej skrzyni biegów.
Skrzynia biegów jest jedną z najważniejszych części samochodu. Pozwala kierowcy kontrolować prędkość i moc pojazdu. Pierwsze manualne skrzynie biegów zostały opracowane w 1894 roku przez francuskich wynalazców Louisa-Rene Panharda i Emile’a Levassora. Te wczesne manualne skrzynie biegów były jednobiegowe i wykorzystywały pasek do przenoszenia mocy na oś napędową.
Ręczne skrzynie biegów stały się coraz bardziej popularne na początku XX wieku, kiedy samochody zaczęły być produkowane masowo. Sprzęgło, które pozwalało kierowcy na odłączenie napędu od silnika do kół, zostało wynalezione w 1905 roku przez angielskiego inżyniera prof. Henry’ego Selby’ego Hele-Shawa. Jednak te wczesne modele manualne były trudne w obsłudze
i często powodowały odgłosy zgrzytania i trzeszczenia.
Aby ulepszyć manualną skrzynię biegów, producenci zaczęli dodawać więcej biegów. Ułatwiło to kierowcom kontrolowanie prędkości i osiągów ich samochodów. Obecnie manualne skrzynie biegów wciąż są integralną częścią wielu samochodów i są doceniane przez kierowców na całym świecie.
Synchronizatory
Dużym krokiem w rozwoju manualnych skrzyń biegów było wynalezienie synchronizatorów (pierścieni synchronizujących). Są one używane do łączenia dwóch ruchomych części obracających się z różnymi prędkościami. Dzięki nim kierowca nie musi już dopasowywać prędkości obrotowej wału silnika do wybranego biegu.
Pierwszymi samochodami z synchronizatorami były Cadillac i LaSalle w Ameryce w 1928 r., ale pierwszym samochodem z synchronizatorami na wszystkich biegach do przodu było Porsche 356
z 1952 r. Ten luksusowy pojazd był wyposażony w czterobiegową manualną skrzynię biegów, która była znacznie szybsza i sprawniejsza niż inne manualne skrzynie w tamtym czasie.
W przeszłości „manuale” oferowały znacznie szerszy zakres przełożeń niż skrzynie automatyczne, dając kierowcom większą kontrolę nad osiągami pojazdu. Skrzynie manualne były również bardziej niezawodne niż skrzynie automatyczne ze względu na ich prostszą konstrukcję.
Ponadto, manualne skrzynie biegów zazwyczaj oferowały lepszą oszczędność paliwa niż skrzynie automatyczne ze względu na brak energochłonnych przemienników momentu obrotowego, ale ta przewaga zmniejszyła się z czasem dzięki nowym technologiom i projektom. Mimo to, „manuale” są dla niektórych użytkowników przyjemniejsze w prowadzeniu niż automaty, ponieważ wymagają większego zaangażowania kierowcy.
Mimo że manualne skrzynie biegów oferują wiele zalet w porównaniu z automatycznymi, w ostatnich latach w dużej mierze wypadły z łask. Wynika to częściowo z rosnącej popularności automatycznych skrzyń biegów, które są uważane za wygodniejsze i bardziej przyjazne dla użytkownika. Ponadto, manualne skrzynie biegów są mniej powszechne w nowszych pojazdach, ponieważ wielu producentów już ich nie oferuje.