Jak to się może stać?
Glikol zwykle przedostaje się do automatycznej skrzyni biegów poprzez wyciek płynu chłodzącego. Następnie wchodzi w reakcję chemiczną z okładzinami ciernymi i powoduje ich rozpuszczenie, a dokładniej całkowite zniszczenie. Cząsteczki glikolu zmieszane z płynem przekładniowym krążą w automatycznej skrzyni biegów i powodują poważne uszkodzenia.
Jak rozpoznać ryzyko wycieku glikolu w automatycznej skrzyni biegów?
Obserwując sytuację na rynku automatycznych skrzyń biegów można stwierdzić, że najbardziej podatne na wycieki są skrzynie biegów marek Mercedes, Volvo i Opel. Automatyczne skrzynie biegów, które nie są uszczelnione, mogą również ulec podobnym uszkodzeniom.
Jak zapobiec zalaniu automatycznej skrzyni biegów?
Jeśli stwierdzisz, że nastąpił wyciek, powinieneś natychmiast przerwać jazdę, ponieważ tylko zwiększysz rozmiar uszkodzeń. W każdym przypadku olej przekładniowy zawierający glikol należy wymienić i napełnić nowym olejem. Jeżeli uszkodzenie automatycznej skrzyni biegów jest rozległe, może zaistnieć konieczność wymiany niektórych elementów, np. Np. sprzęgło, guma lub tarcza. Wymiana elementów przekładni tego typu może być najbardziej kosztowna.
Jak widać, glikol w płynie przekładniowym automatycznej skrzyni biegów może skutkować znacznymi kosztami naprawy. Warto tego uniknąć dokonując np. regularnych przeglądów automatycznej skrzyni biegów, wymiany oleju czy testów szczelności.