Większość kierowców nigdy nie słyszała o przycisku „Shift Lock”. Dzieje się tak dlatego, że większość kierowców nadal jeździ samochodami z manualną skrzynią biegów. Coraz większą popularnością cieszą się natomiast automatyczne skrzynie biegów. Doszło nawet do tego, że niektórzy producenci (np. Mercedes, Volkswagen) zapowiadają, że w przyszłości całkowicie wyeliminują skrzynie manualne na rzecz skrzyń automatycznych. Jeśli więc dzisiaj nie jeździsz samochodem z automatyczną skrzynią biegów, może się to zmienić w przyszłości. Dlatego powinieneś wiedzieć, czym jest klawisz Shift Lock i do czego służy.

Zanim wyjaśnimy, do czego służy „Shift Lock” w automatycznej skrzyni biegów, musimy najpierw krótko omówić działanie automatycznej skrzyni biegów i tryby pracy takiej skrzyni biegów. Ponieważ stopnie przekładni automatycznej skrzyni biegów mają zawsze tę samą nazwę porządkową. Istnieją tryby P, R, N i D. Ponadto mogą występować znaki „+” i „-”. Służą do półautomatycznej zmiany biegów w górę lub w dół. Ponadto obok litery D może pojawić się litera „S” (tryb sportowy, który umożliwia wcześniejszą redukcję przełożenia lub zmianę biegu na wyższy). Najważniejsze są jednak podstawowe tryby oznaczone literami P, R, N i D, a mianowicie:
– P (Tryb parkowania) – włącza się, gdy pojazd stoi i zapobiega stoczeniu się pojazdu.
– R (tryb jazdy tyłem) – włącza się podczas cofania.
– N (tryb neutralny) – tzw. bieg jałowy, który wykorzystuje się tylko w sytuacjach awaryjnych (np. podczas holowania pojazdu).
– D (tryb jazdy) – włącza się podczas jazdy do przodu.

Dlaczego więc „Shift Lock” w automatycznej skrzyni biegów?

W ten sposób dotarliśmy do automatycznej blokady zmiany biegów. Ma chronić przed nieodpowiedzialnym zachowaniem podczas jazdy, które może doprowadzić do uszkodzenia samochodu, a nawet wypadku. Blokada automatycznej skrzyni biegów utrzymuje skrzynię biegów w trybie parkowania P. Gdy skrzynia biegów znajduje się w tej pozycji, nie tylko wyłączony jest napęd, ale także zablokowana jest oś napędzana. Aby przesunąć dźwignię skrzyni biegów i jechać do przodu (tryb D) lub do tyłu (tryb R) lub ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (tryb N), należy nacisnąć pedał hamulca i przekręcić kluczyk w stacyjce.

Mechanizm blokujący zapobiega zatem przypadkowemu uruchomieniu. Zwolnienie zamka nie stanowi problemu, jeśli akumulator jest naładowany, a pojazd jest sprawny. Czasami akumulator jest rozładowany, pojazd uległ awarii lub uległ wypadkowi. Na szczęście producenci przygotowali się na taki scenariusz. Dźwignię zmiany biegów można przesunąć do położenia jałowego (N) za pomocą przycisku „Shift Lock”.

Wystarczy go nacisnąć i przełączyć dźwignię zmiany biegów w tryb N. Następnie możesz zepchnąć samochód na pobocze, odholować do mechanika lub załadować na przyczepę. Czasami przycisk „Shift Lock” jest wpuszczony. Otwór często ma kształt klucza. Alternatywnie możesz potrzebować śrubokręta, aby zwolnić blokadę dźwigni i nacisnąć przycisk Shift Lock.

Podsumowując, przycisk Shift Lock to rozwiązanie awaryjne, gdy zepsuje się pojazd z automatyczną skrzynią biegów, a dźwignia znajduje się w pozycji P, R lub D. W takiej sytuacji przycisk Shift Lock odblokowuje skrzynię biegów i ustawia dźwignię zmiany biegów w położenie neutralne.