Jeżeli pedał sprzęgła nie powraca całkowicie do swojej pozycji po zwolnieniu, oznacza to usterkę samego sprzęgła lub jego układu sterowania. Może się zdarzyć, że pedał w ogóle nie powróci do swojego górnego położenia, że pozostanie „na podłodze”, że powróci z pewnym opóźnieniem lub, że powróci nie do końca. Wszystko to są oznaki zaburzeń. Nie należy ich lekceważyć, ponieważ mogą one szybko przekształcić się w uszkodzenia powodujące całkowite zatrzymanie pojazdu.
Dlaczego pedał sprzęgła nie wraca całkowicie?
Brak lub niepełny powrót sprzęgła może być spowodowany różnymi usterkami, w zależności od rodzaju zastosowanego w naszym samochodzie układu sterowania sprzęgłem-czy jest to starsze rozwiązanie linkowe, czy układ hydrauliczny. Jeżeli nasz samochód jest wyposażony w bardziej klasyczne rozwiązanie, uszkodzeniu może ulec linka sprzęgła, szczęka sprzęgła, łożysko oporowe lub docisk sprzęgła. Napęd hydrauliczny może również spowodować mechaniczne uszkodzenie samego sprzęgła – tarczy dociskowej, łożyska oporowego lub sprzęgła centralnego. Ponadto możliwe jest uszkodzenie pompy sprzęgła, siłownika skrzyni biegów lub przewodów łączących pompę z siłownikiem.
Sprzęgło nie działa prawidłowo, nie można włączyć biegów – objawy
Jeśli zauważysz, że pedał sprzęgła nie działa w pełni, np. B. nie wraca do górnej pozycji – a w Twoim pojeździe znajduje się hydrauliczne sterowanie sprzęgłem, możesz sprawdzić, czy nie ma wycieku wewnątrz, w okolicy pedału sprzęgła. Należy również sprawdzić, czy nie ma świeżego wycieku pod maską, w pobliżu skrzyni biegów, gdzie zamontowany jest siłownik hydrauliczny (jeśli pojazd nie jest wyposażony w siłownik centralnego sprzęgła CSC). Jeśli zauważysz taki wyciek, natychmiast udaj się do mechanika w celu wymiany nieszczelnego elementu.
Oprócz tego, że prędzej czy później sprzęgło ulegnie całkowitej awarii, w wielu pojazdach hydrauliczny układ sprzęgła jest połączony z układem hamulcowym, więc jego awaria może mieć wpływ również na układ hamulcowy, uniemożliwiając hamowanie. Oprócz nieszczelności w układzie może również dojść do utraty powietrza. Nie są to jednak jedyne możliwe awarie pompy sprzęgła lub siłownika.
Aby uzyskać dokładną diagnozę podzespołów wymagających wymiany, należy udać się do specjalistycznego warsztatu. Może się okazać, że przyczyna niepełnego działania pedału sprzęgła jest poważniejsza – uszkodzeniu uległa tarcza dociskowa sprzęgła lub łożysko oporowe. W takim przypadku skrzynię biegów należy rozebrać w celu przeprowadzenia diagnostyki i wymiany.
Nie należy lekceważyć problemów z działaniem pedału sprzęgła. Jeżeli pedał sprzęgła nie działa w pełni, samo sprzęgło również nie działa w pełni. Może to powodować trudności w załączaniu i zmianie biegów oraz mieć wpływ na stan skrzyni biegów, jeżeli biegi trzeba włączać „na siłę” lub z odgłosem grzechotania.