Oprócz samochodów napędzanych wyłącznie elektrycznie, istnieją również kombinacje silników elektrycznych i innych rodzajów napędu. Mogą one łączyć zalety obu silników. Takie pojazdy są podzielone na kategorie w zależności od proporcji mocy napędowej zapewnianej przez silnik elektryczny. W przypadku technologii mild hybrid (MHEV) jeździ się samochodem z silnikiem spalinowym wspomaganym przez silnik elektryczny.
Czym są miękkie hybrydy?
Słowo hybryda opisuje mieszankę i odnosi się do rodzaju napędu w samochodzie. Napęd jest zapewniany wspólnie przez silnik spalinowy i silnik elektryczny. W miękkiej hybrydzie silnik spalinowy jest tak skonstruowany, że może samodzielnie napędzać samochód bez wspomagania. Wspomaganie zapewniane przez silnik elektryczny skutkuje niższym zużyciem paliwa i, w niektórych sytuacjach na drodze, wyższymi osiągami. Akumulator łagodnej hybrydy jest ładowany wyłącznie poprzez pracę silnika elektrycznego jako generatora. Nie trzeba więc martwić się o ładowanie zewnętrzne.
Co oznacza tutaj słowo „miękka”?
Samochody z napędem hybrydowym są klasyfikowane według udziału napędu elektrycznego. W tym kontekście termin „miękka” oznacza, że silnik elektryczny samochodu nie może napędzać go samodzielnie. Ten termin może również odnosić się do charakterystyki wrażeń z jazdy. W przypadku miękkich hybryd jest to bardzo podobne do konwencjonalnie napędzanego samochodu, co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę wymagania techniczne. Ponadto taka hybryda jest również dostępna z manualną skrzynią biegów, co stanowi znaczącą różnicę w stosunku do pełnej hybrydy lub samochodu elektrycznego.
Jak działa miękka hybryda?
Pojazd typu mild hybrid różni się od konwencjonalnych pojazdów hybrydowych tym, że wykorzystuje stosunkowo niewielki akumulator, zwykle o napięciu 48 woltów. W przeciwieństwie do hybryd typu plug-in lub pojazdów czysto elektrycznych, ładowanie zewnętrzne nie jest wymagane w przypadku miękkich hybryd i przeważnie nie jest nawet technicznie możliwe. Zamiast tego akumulator jest ładowany w sprytny sposób poprzez rekuperację i konwersję energii kinetycznej z silnika spalinowego na energię elektryczną.
Rekuperacja: energia z hamowania
Rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii, jest kluczem do wydajnego działania miękkiego pojazdu hybrydowego. Technologia ta umożliwia przekształcanie energii kinetycznej generowanej podczas hamowania w energię elektryczną, zamiast tracić ją w postaci ciepła w hamulcach. Takie podejście stanowi znaczącą różnicę w stosunku do konwencjonalnych silników spalinowych, które nie oferują możliwości odzyskiwania energii.
Zasadniczo rekuperacja polega na tym, że silnik elektryczny działa jak generator podczas hamowania. Pochłania on energię kinetyczną pojazdu i przekształca ją w energię elektryczną, która następnie trafia do akumulatora. Ta zmagazynowana energia może być później wykorzystana do wspomagania silnika spalinowego i zmniejszenia zużycia paliwa średnio o około 10-15 procent.