Czy Twoje auto również posiada wyraźnie zauważalny przycisk pod pedałem gazu? Oznacza to, że Twój samochód jest wyposażony w funkcję kickdown. Jaką funkcję pełni w automatycznej skrzyni biegów i jaką funkcję ma w manualnej skrzyni biegów?
Historia przycisku pod pedałem przyspieszenia rozpoczęła się wiele lat temu i dotyczyła samochodów ze starą automatyczną skrzynią biegów. Jaka była jego praca? Jeśli kierowca chciał wykorzystać pełną moc silnika – na przykład przygotowując się do wyprzedzania – wciskał do oporu pedał gazu i tym samym aktywował przycisk kickdown. To zasygnalizowało skrzyni biegów i układowi napędowemu, że należy zmienić bieg na niższy. Niższy bieg oznaczał wyższe obroty silnika i możliwość bardziej dynamicznego przyspieszania.
Przycisk pod pedałem gazu – nie tylko w przypadku automatycznych skrzyń biegów
Jednak z biegiem czasu funkcja kickdown była coraz bardziej usuwana z rynku motoryzacyjnego. Powód? Zmieniły się automatyczne skrzynie biegów. Teraz pracowały szybciej, były sterowane elektronicznie i precyzyjnie, dzięki czemu potrafiły rozpoznać w trakcie podróży momenty, w których kierowca chciał wykorzystać pełny potencjał silnika. Czy to oznacza, że przycisk pod pedałem gazu zniknął na zawsze? Cóż, nie. Jednak jego rola uległa zmianie.
Kierowcy pojazdów z manualną skrzynią biegów znajdą teraz także przycisk pod pedałem gazu. Do czego się go używa? Pojazdy wyposażone w ogranicznik prędkości posiadają taki ogranicznik. Tam pełni rolę swego rodzaju buforu bezpieczeństwa. Jeśli wciśniesz całkowicie pedał przyspieszenia i naciśniesz przycisk kickdown, działanie ogranicznika zostanie przerwane i kierowca będzie mógł przyspieszyć powyżej ustawionej prędkości.